En riktig vinter...

med snö å -20, som hemma i Storuman... Det får vi nog aldrig här nere på slätten! Idag har vi +7, det är grått å trist ute å igår kväll släppte vi ut ett stackars förvirrat bi som irrat sig in i vår ena fönsterlampa i vardagsrummet... Visst, biet mötte en säker död utomhus ja vet, men va gör man? Upprättar ett litet bi-boende för övervintring i vår lilla lägenhet? Nä tack, djurvän är jag men inte på de viset... Blir fel hur man än gör om man lägger sig i djurens vardag.

En gång skulle jag rädda en fluga ur ett spindelnät, för de va ju så synd om honom där han låg å kravlade för att ta sig loss... Jag pillade loss flugan å upptäcker till min fasa att det var nog för sent, eftersom flugan var fullkomligt utmattad å halvt livlös efter sin svåra kamp. Jag blev tvungen att hjälpa honom ur sin plågsamma, å säkert långsamma, död. En död fluga vill ingen spindel käka... Jag tryckte till honom med en bok... Då kom spindeln... Å han hade ju plötsligt ingen mat nu... Då blev jag ju tvungen å ta till boken en gång till.. Så han inte behövde svälta till döds, menar jag... Det blir så fel, som sagt, om man lägger sig i djurens vardag... Kan tillägga att jag faktiskt försökte fånga en fluga först åt honom, men det kändes inte heller riktigt rätt...

En annan gång hittade jag min vovve Wilda lattjandes med en nyfödd mus, naken å försvarslös.. Hon kastade den hit å dit å hade en synnerligen trevlig stund. Tills matte kom! Jag fick fatt i den stackars musen å gjorde vad jag kunde för att återuppliva den. Seriös HLR med mun-mot-mun-metoden utesluten... Musen klarade sig inte...

Vidare kan jag meddela att det idag är skyltsöndag här hos oss! Inte i vår bostad, men ute på byn... Där har man dessutom lyckats ordna till en konstgjord is-bana... Av plast!? Å där ska Grästorps hockeylag dra en repa lite senare i ettermedda´.. Detta måste ses! Å naturligtvis längtar man ju bara hem ännu mer då, till ladan hemma i Storuman, me den där speciella doften å den där riktiga isen osv osv... Ska köpa mej ett par nya skridskor när Leo blir lagom gammal å beträda isen - då blir det äntligen åka av igen!

Morsning korsning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0